Opening vliegveld Berlijn opnieuw op losse schroeven

Home » Columns » Opening vliegveld Berlijn opnieuw op losse schroeven

(14.04.2019)

Wie rond het Paasweekend in Berlijn een vlucht heeft geboekt, moet rekening houden met chaotische toestanden op vliegveld Tegel. Volgens onheilspellende berichten zullen veel reizigers hun vlucht missen, omdat ze niet bijtijds uit de rijen wachtenden kunnen komen. Afgelopen vrijdag was het al helemaal mis en met Pasen schijnt het nog veel erger te worden.

Geen wonder, Tegel is berekend op 12 miljoen passagiers per jaar en het zijn er inmiddels 22 miljoen. Oorzaak: het nieuwe rampvliegveld BER, dat al in 2011 open zou gaan, is nog steeds niet klaar. Zucht. Maar wacht even, hoor ik iemand zeggen, niet zo somber, BER gaat nu toch in oktober volgend jaar open? Klopt, dat heeft vliegveldbaas Daldrup een paar keer nadrukkelijk verklaard. Eindelijk dan toch. Maar helaas. Na een bouwtijd van 13 jaar en een gigantische budget-overschrijding (kosten: geen 2 miljard maar meer dan 7 miljard) staat ook die datum weer op losse schroeven.

Bijna letterlijk, want de bottleneck is nu de plug, waarmee de kabels in de terminal zijn vastgezet. Die kabels, nodig voor de brandveiligheid, zijn na 2012 al eens vernieuwd, maar er mankeert nog steeds van alles aan en dus moeten ze weer gerepareerd worden. Probleem: men weet niet precies waar en hoe ze lopen. Er moeten dus wanden en afdichtingen opengebroken worden om ze te kunnen vinden. En dat is onvermijdelijk, want er is een nieuw, zwaarwegend mankement geconstateerd. De plugs zijn van plastic en dat mag niet, volgens de brandveiligheidsvoorschriften. Simpel gezegd, bij brand kunnen die plugs smelten en kunnen de kabels naar beneden donderen. De pluggen moeten dus allemaal worden vervangen.
Om welk aantal het gaat is niet bekend, het probleem zelf wel, in ieder geval al driekwart jaar. Sindsdien wordt koortsachtig gewerkt aan een oplossing. Maar er is meer aan de hand. Duitse media hebben de hand gelegd op een intern rapport van de Tüv, de veiligheids-waakhond, van 8 maart jl, over alles wat de brandveiligheid en de stroomverzorging betreft. De Tüv signaleert maar liefst 11.500 gebreken. Wat een nachtmerrie.

De tijd dringt. Als BER werkelijk in oktober 2020 wil opengaan, moeten alle gebreken verholpen zijn op 31 juli 2019, aldus de Tüv. Luchthavenchef Daldrup schijnt daarmee nog te willen wachten tot dit najaar, maar dat zou de planning in de war gooien van alle gebruikers van het vliegveld, zoals de luchtvaartmaatschappijen, de spoorwegen, de ondernemers die winkels en horeca aldaar gaan bedrijven en wat dies meer zij. De regering wil in ieder geval eerder hom of kuit. De staatsscretaris voor Verkeer heeft de vliegveldbaas geschreven dat deze op 17 april, dus woensdag aanstaande, absolute zekerheid moet geven over de vraag of de opening inderdaad in oktober volgend jaar kan plaatsvinden.

Intussen bereid ik me voor op een moeizaam vertrek komende zaterdag vanuit Tegel, een prettig vliegveld, maar uiteraard niet berekend op deze vloedgolf van reizigers. Het krijgt er flink van langs in de sociale media. Meedogenloze commentaren spreken over het `meest rampzalige vliegveld na Beiroet´ en een chagrijnige dame constateerde zelfs dat de toiletten op Zwitserse vliegvelden ruimer zijn dan de totale wachtruimte op Tegel …

Wanneer u deze website verder blijft gebruiken, stemt u in met het gebruik van cookies. Verdere informatie

De instellingen op deze website laten cookies toe, want zo kunt u deze site het beste gebruiken. Als u deze site gebruikt zonder de cookie-instellingen te veranderen of op `akkoord´ klikt, stemt u hiermee in.

Sluiten